به گزارش شهرآرانیوز، بدون شک شما هم در ترددهای روزانه در سطح شهر به چشم دیدهاید که کارگاههای عمرانی بزرگ در نقاط مختلف برپا شده است؛ از کنارگذر انقلاب که مسدود شده تا تقاطع خیام و فهمیده که روگذر آن روز از پی روز دیگر قد میکشد و کاملتر میشود. حالا بماند مسیر بزرگراه پیامبر اعظم(ص) که دغدغه مشهدیها و ساکنان گلبهار است و اخبار بسیار امیدوارکنندهای از بهسازی آن به گوش میرسد. سؤال مهم اینجاست که این پروژهها تقریباً چه زمان به بهرهبرداری میرسند و البته پس از تکمیل این ابرپروژههای زیرساختی، قرار است چهره مشهد چگونه باشد.
کمتر از یک سال از زمانی که ۴۷ کلانپروژه راهبردی برای توسعه زیرساختی مشهد در دستورکار شهرداری قرار گرفت، میگذرد. ۴۷ طرح عمرانی بزرگ که در گستره جغرافیای شهر پراکنده هستند، در مجموع بیش از ۱۰ هزارمیلیارد تومان پشتوانه اعتباری دارند و بالغ بر ۵۰۰ نفر بهصورت شبانهروزی در آنها مشغول به کار هستند.
پوریا محمدیانیزدی، معاون عمران، حملونقل و ترافیک شهردار مشهد در حاشیه بازدید از پروژه میدان انقلاب و در گفتوگو با شهرآرانیوز اظهار کرد: به نظرم بیش از همه برای مردم مهم است که بدانند چه زمانی میتوانند از زیرساختهای جدید استفاده کنند. در مهمترین طرح نیز پس از فاز نخست خط سوم مترو که یک پروژه ملی است، هماکنون طرح تقاطع انقلاب اسلامی را در دست داریم که ۸۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.
وی افزود: بیش از ۲۱۰ میلیارد تومان اعتبار برای این پروژه هزینه شده است. ضلع شمالی میدان، سال گذشته تکمیل شد. تا ۲۰ مرداد هم مسیر اتصال میدان انقلاب به بولوار نماز به بهرهبرداری میرسد و همزمان، رمپ راستگرد نماز به بولوار حافظ بههمراه کنارگذر عبوری در اختیار مردم قرار خواهد گرفت.
معاون عمران، حملونقل و ترافیک شهردار مشهد بیان کرد: پس از فاز نخست خط ۳ قطارشهری مشهد و پروژه میدان انقلاب، سومین طرحی که از نظر زمانی بهسرعت در اختیار مردم خواهد بود، دوربرگردان شرقی ابوطالب است که تاکنون ۳۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته و با تأمین کامل ۱۵۰ میلیارد تومان اعتبار مدنظر آن، اوایل زمستان امسال به بهرهبرداری خواهد رسید.
محمدیانیزدی پروژه روگذرهای تقاطع خیام و فهمیده را پروژههای دوقلوی شمال شهر دانست و عنوان کرد: اینبار دو تقاطع دوسطحی بهصورت همزمان به تقاطعهای سهسطحی تبدیل میشوند و البته پروژههای متنوع دیگری هم از دوربرگردان گرفته تا اصلاح شبکههای انشعابات درحال پیگیری هستند. برای این دو طرح در مجموع ۱۲۰۰میلیارد تومان اعتبار تخصیص پیدا کرده است و پس از تکمیل دوربرگردان شرق به شرق که بار ترافیک بر میدان را تا حد زیادی کاهش داد، تا مهرماه امسال هم چپگرد معراج به خیام به بهرهبرداری میرسد.
وی ادامه داد: دو پل روگذر در این دو تقاطع یا تا پایان امسال یا ابتدای سال آینده به بهرهبرداری خواهند رسید. علاوه بر این، چپگرد ساجدی به میدان قائم(عج) نیز در دستورکار خواهد بود تا درنهایت بتوانیم بگوییم تا ابتدای سال آینده، کل این دو پروژه تکمیل خواهد شد.
فهرست ۴۷ کلانپروژه را که از نظر بگذرانید، شاید عناوین پرطمطراق و بزرگی همچون فاز نخست خط ۳ قطارشهری یا طرح میدان انقلاب بیش از همه به چشم بیاید، اما واقعیت آن است که در این فهرست بلندبالا، ابرپروژهای همچون میدان غیرهمسطح امام حسن مجتبی(ع) در مسیر کمربندی قرار است یکی از نقاط عطف تاریخ تحول زیرساختهای شهر باشد.
معاون عمران، حملونقل و ترافیک شهردار مشهد از بهرهبرداری این پروژه در اردیبهشت ۱۴۰۵ خبر داد و تصریح کرد: از نظر ریالی، این پروژه حدود ۷۰۰ میلیارد تومان اعتبار دارد که اگرچه از برخی طرحهای دیگر همچون تقاطعهای غیرهمسطح خیام و فهمیده کمتر است، اما همشهریان آگاه باشند که قرار است نسخه مشابهی از میدان بزرگ امام علی(ع) در نقطه اتصال قاسمآباد به مشهد اجرا شود و این طرح، هم گرههای ترافیکی را میگشاید و هم اراضی حاشیه را متحول خواهد کرد.
محمدیانیزدی اضافه کرد: در پروژه میدان امام حسن مجتبی(ع) قرار است یک معبر با تراز منفی یا همان زیرگذر داشته باشیم که مسیر بزرگراه را اتصال میدهد. پس از این هم سطح به مسیر دسترسی بولوار شاهد به بزرگراه امام علی(ع) اختصاص پیدا میکند و در ضلع جنوبی نیز مشروط به اینکه تملک اراضی صورت بگیرد، مسیر ویژه امام علی(ع) به آموزگار را اجرا میکنیم تا امتداد خیابان شهید فخرایی باشد.